Žanrovska raznolikost

7. međunarodni filmski festival u Rimu (Festival Internazionale del Film di Roma), 9. - 17. studenoga 2012. (1)

  • Plavooki Ali (Ali ha gli occhi azzuri) redatelja Claudija Giovannesija

    Vječni grad
    sedmi je put na Međunarodnom filmskom festivalu ugostio mnoga renomirana i nova lica svjetske filmske scene, prvi put pod umjetničkim vodstvom dosadašnjeg umjetničkog ravnatelja venecijanskog festivala Marca Muellera. Poprativši festivalska događanja tijekom prva četiri dana Festivala, istaknuo bih sedam filmova koji su predstavili talijansku, francusku, australsku, kinesku, rusku i nizozemsku kinematografiju. Filmovi su selektirani i na žanrovskoj osnovi kako bi se što bolje analizirale promjene koje Mueller nastoji unijeti u Festival.  A Rimski festival odlikuje se upravo iznimnom žanrovskom raznolikošću, kombinacijom art filmova i ostvarenja nastalih za zabavu šire publike.

    Festivalsko filmsko putovanje započelo je premijerom talijanske drame Plavooki Ali (Ali ha gli occhi azzuri) redatelja Claudija Giovannesija. Priča je to o Naderu, mladiću muslimanske vjeroispovijesti zaljubljenom u čistu Talijanku, koji je zbog obiteljskog neodobravanja ljubavne veze primoran otići od kuće i prepustiti se surovosti talijanskih ulica. Naderovo je društvo multinacionalno i svi se na prvi pogled poštuju neovisno o etničkoj i vjerskoj pripadnosti. No, razne nepovoljne životne situacije sukobe čak i najbolje prijatelje. Ova priča, koja neodoljivo podsjeća na balkansku priču o suživotu nerijetko korištenu u regionalnoj kinematografiji, isprepliće problematiku seksualnosti u različitim vjerskim zajednicama i kroz tinejdžersku prizmu prikazuje talijansku multinacionalnu svakodnevicu.

    Art film ruskog redatelja Alexeya Fedorchenka Nebeske Mai žene (Nebesnye ženy lugovykh Mari) kolekcija je portreta, svojevrsni filmski kalendar sastavljen od 23 kratke priče o Mari ženama. Priče su kombinacija realizma i magije vezane za rusku tradiciju. Ženska seksualnost eksplicitno je prikazana i isprepletena s problematikom ženske emancipacije u ruralnim područjima Rusije.

    Program posvećen poznatom nizozemskom redatelju Paulu Verhoevenu sastojao se od dokumentarnog dijela u kojem se prati nastanak, razvoj i ostvarenje redateljeve ideje da napravi televizijsku igranu seriju u suradnji s gledateljima. Naime, nakon prve prikazane epizode Verhoevenu su stizali prijedlozi scenarija za sljedeće epizode. Scenarije je čitao te zajedno sa suradnicima izabirao najbolje pristigle prijedloge. Drugi je dio bila sama epizoda igrane serije Viteška igra (Steekspel) koja po razvoju radnje ima elemente sapunice, no kvaliteta snimanja i gluma podižu je na višu razinu. Sveukupan je rezultat pedesetominutna poslastica za gledatelje, epizoda koja će ih privezati za stolac.

    Mental je neobična australska komedija temeljena na stvarnom događaju iz djetinjstva redatelja P. J. Hogana. Pet kćeri gradonačelnika Moochmorea uvjerene su kako su psihički bolesne. Njihova majka Shirley doživi živčani slom zbog zahtjevnih kćeri i muža Barryja čije zapostavljanje obitelji izmiče njezinoj kontroli. Nakon što je Barry smjesti u psihijatrijsku kliniku, zatekne se sam s pet kćeri koje skoro ni ne poznaje pa u očaju angažira autostopericu Shaz kao dadilju. Ekscentrična Shaz postaje svojevrsna Marry Poppins za obitelj Moochmore i, usprkos svojim upitnim metodama, jedina osoba koja može uvesti red u obitelj. No, i ona skriva tajnu koja cijelu obitelj upliće u okršaj s njenom mračnom prošlošću. Vrlo svježe i vedro snimljen, Mental je inteligentna komedija s elementima mjuzikla koja gledatelje simpatično i duhovito uvodi u svijet jedne pomaknute obitelji.

    © Vlaho Arbulić, FILMOVI.hr, 16. studenog 2012.

Piše:

Vlaho
Arbulić

kritike i eseji