Sjajni Moritz Bleibtreu

Moj najbolji neprijatelj (Mein bester Feind), red. Wolfgang Murnberger

  • Moj najbolji neprijatelj (Mein bester Feind), red. Wolfgang Murnberger

    Dva prijatelja koje razdvaja Drugi svjetski rat i jedan izgubljeni Michelangelov crtež koji ih unatoč neprijateljstvu drži jedno blizu drugoga sve do završetka rata. Tako bi se u jednoj rečenici mogao opisati film Wolfganga Murnbergera Moj najbolji neprijatelj, ratna drama sa sjajnim Moritzom Bleibtreuom u ulozi židovskog mladića koji zajedno s ocem posjeduje umjetničku galeriju u Beču, sve dok ga ne izda prijatelj iz mladosti i ne završi u logoru u Poljskoj. Ispričan u dinamičnom ritmu, uz mnoštvo duhovitih scena, ali i napetih obrata, Murnbergerov film djeluje istovremeno kao kombinacija Benignijeva Život je lijep (La vita è bella, 1997) i kakva buddy filma (s negativnim buddy predznakom).

    Priča koju Murnberger donosi u prilično vedru tonu prožeta je mnogim referencama i promišljanjima, od pozicije umjetnosti u raljama totalitarizma preko umjetnosti koja postaje oslonac glavnim junacima u njihovim nevoljama (i kada sve propadne, pa i po cijenu života, oni ne žele odati gdje se crtež nalazi) pa sve do pitanja odanosti i požrtvovnosti koju zahtijeva. Umjetnost se u tom kontekstu može promatrati i kao kulturološki konstitutivni okvir kojeg se likovi ne žele odreći, jer bi time izgubili i sebe, pa i Michelangelov crtež postaje puno više od novčane protuvrijednosti ili značajnog kolekcionarskog otkrića, on je njihov štit protiv nacizma i mračnih ratnih dana.
    Moj najbolji neprijatelj (Mein bester Feind), red. Wolfgang Murnberger
    Iz toga nije teško iščitati da je za autora umjetnost najveće čovjekovo dostignuće, i njezina vrijednost uvelike nadmašuje cijenu koju joj netko može nalijepiti ili, kako bi to sugerirao Nietzsche, upravo je ona zaslon koji nas spašava od gorke i neizdržive istine. A istina je ta da svijet nepovratno (u vrijeme radnje filma, ali vrlo vjerojatno i danas) srlja u propast, i u tim mračnim trenucima svakome je potrebna slamka spasa – za glavne junake to je upravo Michelangelov crtež (on, doduše, simbolizira i njihov zavjet odanosti i poštovanja).

    Također, pogled na Michelangelov crtež uvjetuje različite reakcije dvojice prijatelja – za jednog je to đavao, a za drugog Mojsije, propast ili iskupljenje, mrak ili svjetlo (u tom dualizmu konstituirane su i njihove ličnosti). Iako su sami likovi pomalo plošni i mnogo je više pozornosti posvećeno njihovoj interakciji umjesto dubljoj karakterizaciji, ipak ta zamjerka ne narušava koherentnu cjelinu u kojoj Murnberger zna što i kako želi reći. Uz dozu ironičnog odmaka, izbjegavajući patetiku i moraliziranje, Moj najbolji neprijatelj vrlo je uspio film, kojem fenomenalna glumačka izvedba Moritza Bleibtreua dodaje još jednu nijansu zanimljivosti.

    © Vedran Jerbić, FILMOVI.hr, 26. listopada 2012.

Piše:

Vedran
Jerbić

kritike i eseji