Tko će biti predsjednik?

Zagreb film festival, 16. – 23. listopada 2011., Dokumentarni filmovi: Kandidati (Kandidaten), red. Ayla Gottschlich

  • Kandidati (Kandidaten), red. Ayla Gottschlich

    Filmovi, kako dokumentarni tako i igrani, smješteni u školsko okruženje uvijek su bili jedna od omiljenih tema fimaša jer su nudili brojne mogućnosti za različite društvene, psihološke i kulturološke analize. Pitanje međuljudskih odnosa i same stratifikacije, uspostavljanje svojevrsnih kastinskih odnosa među učenicima zanimljiv su fenomen koji je primjetan u gotovo svakom školskom okruženju. Postoje oni koji imaju bolji položaj i oni koji imaju lošiji, postoje jači i slabiji, prilagođeniji i neprilagođeniji, bogatiji i siromašniji.

    Kandidati su pak smješteni u posebno školsko okružje jer ovaj dokumentarac razmatra odnose unutar jednoga razreda berlinske osnovne škole za djecu s posebnim potrebama. Razred je poprilično heterogen jer se u njemu nalaze pojedinci s različitim i osobitim problemima, od koji svaki zahtijeva posebnu brigu i pristup. Redateljici je navedeno okružje poslužilo da ostvari zanimljiv filmski eksperiment. Usredotočila se na četvoricu dječaka u razredu: Emanuela, Marcela, Yousefa i Yannica, od kojih je prvi poprilično povučen, inhibiran te teško ostvaruje kontakte s drugima, a kao takav je prikladna meta za školske nasilnike, dok je potonji ekstrovertiran i dominantan. Njihova učiteljica odluči napraviti izbor predsjednika razreda, a za funkciju se kandidira navedena četvorka, od kojih svatko treba predstaviti svoj program. Kroz taj se segment prati dinamika međuljudskih odnosa u samom razredu, kako među učenicima, tako i između učenika i učiteljice.
    Kandidati (Kandidaten), red. Ayla Gottschlich
    Film uspijeva vrlo solidno zabilježiti bitne elemente društvenih odnosa u razredu, a mlada redateljica Ayla Gottschlich također s osjećajem za mjeru uspijeva istaknuti bitne karakteristike svakoga od praćenih dječaka. S obzirom na tematiku, veliki je plus Kandidata što nikada ne upadaju u zamku pretjerana patosa, sažaljenja ili manipulativnosti, nego nastoje ponuditi širi uvid u egzistencijalni kontekst razmatrane djece. Tako se film ne libi prikazati niti neugodnije situacije, primjerice učiteljicu koja gotovo pa izgubi živce u razredu nakon što je djeca isfrustriraju.

    Ayla Gottschlich također ima osjećaja za prostor. Urbano, kvartovsko okruženje u kojega je radnja smještena poprilično je atmosferično evocirano. Hladnije doba godine i gotovo socrealistički, uniformirani blokovi odišu hladnoćom i sumornošću te uvelike ocrtavaju životne uvjete pojedinih obitelji. S druge strane, različite etničke i klasne odnose, koji su s obzirom na porijeklo djece prisutni, u filmu su ostavljeni po strani, premda je i u navedenom segmentu bilo poticajnoga materijala.
    Kandidati (Kandidaten), red. Ayla Gottschlich
    Međutim, činjenica kako je posrijedi diplomski filmski rad donekle je vidljiva iz samoga djela pa redateljica još malo treba brusiti vlastiti stil te način kadriranja. Također, film bi mogao biti i ponešto narativno koherentniji i kraći uz izbacivanje pojedinih prizora koji ne pridonose cjelini.

    © Dejan Durić, FILMOVI.hr, 24. listopada 2011.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji