Unikatni Disney eksperiment

Fantazija (Fantasia), red. James Algar, Samuel Armstrong, Ford Beebe, Norman Ferguson, Jim Handley, T. Hee, Wilfred Jackson, Hamilton Luske, Bill Roberts, Paul Satterfield, Ben Sharpsteen

  • Bazno kolekcija animiranih interpretacija velikih djela klasične glazbe, Fantazija je Disneyev kreativni kanon koji ipak, niti nakon ogromnih uspjeha koje je ostvario sa Snjeguljicom i sedam patuljaka (1937) i Pinokijem (1940), svojevremeno nije uspio pridobiti širu publiku. Možda naprosto stoga što nije riječ o crtiću za djecu (baš kao što je slučaj i s njegovim nastavkom, Fantazija 2000); radije o osobnom i unikatnom Disneyevu eksperimentu koji je pokušao s animiranim medijem učiniti nešto drugačije, pomaknuti granice izvan i iznad već dokazana potencijala duge crtače forme.
    Fantazija (Fantasia), red. James Algar, Samuel Armstrong, Ford Beebe, Norman Ferguson, Jim Handley, T. Hee, Wilfred Jackson, Hamilton Luske, Bill Roberts, Paul Satterfield, Ben Sharpsteen
    Smjena kreativno i kvalitativno različnih vinjeta, od kojih su poneke istinski portmanteau domišljate animacije i bezvremene glazbe, sparivanjem klasičnih simfonijskih djela i ikonografskih animiranih figura, pionirski dovode likove poput primjerice Mickeya Mousea u sferu visoke kulture (no s druge se strane kao takve sporadično mogu promatrati i kao megalomanska (i kičasta) infantilizacija kompleksne sofisticirane simfonijske glazbe). Pritom se minucioznošću i ljepotom svakako izdvaja isječak na ljupku glazbu Orašara Čajkovskog, odnosno impresivno i noćnomorno finale koreografirano u obličju kršćanskog dualizma na glazbu Noć na golom brdu Modesta Petroviča Musorgskog vs. Schubertova Ave Maria.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 30. studenoga 2010.

Piše: