Unikatni Disney eksperiment
Fantazija (Fantasia), red. James Algar, Samuel Armstrong, Ford Beebe, Norman Ferguson, Jim Handley, T. Hee, Wilfred Jackson, Hamilton Luske, Bill Roberts, Paul Satterfield, Ben Sharpsteen
-
Bazno kolekcija animiranih interpretacija velikih djela klasične glazbe, Fantazija je Disneyev kreativni kanon koji ipak, niti nakon ogromnih uspjeha koje je ostvario sa Snjeguljicom i sedam patuljaka (1937) i Pinokijem (1940), svojevremeno nije uspio pridobiti širu publiku. Možda naprosto stoga što nije riječ o crtiću za djecu (baš kao što je slučaj i s njegovim nastavkom, Fantazija 2000); radije o osobnom i unikatnom Disneyevu eksperimentu koji je pokušao s animiranim medijem učiniti nešto drugačije, pomaknuti granice izvan i iznad već dokazana potencijala duge crtače forme.
Smjena kreativno i kvalitativno različnih vinjeta, od kojih su poneke istinski portmanteau domišljate animacije i bezvremene glazbe, sparivanjem klasičnih simfonijskih djela i ikonografskih animiranih figura, pionirski dovode likove poput primjerice Mickeya Mousea u sferu visoke kulture (no s druge se strane kao takve sporadično mogu promatrati i kao megalomanska (i kičasta) infantilizacija kompleksne sofisticirane simfonijske glazbe). Pritom se minucioznošću i ljepotom svakako izdvaja isječak na ljupku glazbu Orašara Čajkovskog, odnosno impresivno i noćnomorno finale koreografirano u obličju kršćanskog dualizma na glazbu Noć na golom brdu Modesta Petroviča Musorgskog vs. Schubertova Ave Maria.
© Katarina Marić, FILMOVI.hr, 30. studenoga 2010.
Piše:
